VERTIGO: Punca dan cara untuk hilangkan Vertigo

Vertigo adalah dimana kita akan rasa pening dan rasa seperti keadaan sekeliling kita berputar-putar atau bergerak tanpa sebab. Vertigo ini boleh disebabkan oleh masalah dalam “inner ear” atau masalah dalam “sistem keseimbangan tubuh”.

Vertigo

Simptom Vertigo

1. Kepala rasa pening dan berputar
2. Sakit kepala (seperti migrain)
3. Perasaan dimana kita rasa persekitaran kita seperti bergerak atau berputar, tapi kita dalam keadaan diam. 
4. Mual atau muntah
5. Kehilangan keseimbangan dan Koordinasi
6. Kesukaran berjalan atau berdiri tegak
7. Pendengaran kadang-kadang terjejas

Simptom atau gejala Vertigo ini mungkin boleh berlaku secara tiba-tiba dan berterusan selama beberapa minit atau mungkin beberapa jam.

Langkah untuk mengatasi masalah Vertigo

Ubah Posisi Badan Dengan Perlahan: Jika anda mengalami masalah Vertigo disebabkan BPPV (Benign Paroxysmal Positional Vertigo), anda boleh berubah daripada posisi berbaring atau duduk kepada posisi berdiri dengan bangun secara perlahan. Ini boleh membantu untuk mengurangkan gejala Vertigo.

Kurangkan stress: Stress boleh memburukkan lagi gejala Vertigo. Anda boleh amalkan teknik untuk “release stress” seperti meditasi, healing di tempat yang sesuai atau melakukan teknik pernafasan yang betul untuk bertenang.

Bersenam dan Terapi Keseimbangan: Bersenam dapat membantu badan lebih sihat dan cergas, juga membantu peredaran darah lebih bagus. 

Terapi keseimbangan pula boleh kurangkan rasa pening bagi pesakit Vertigo, selain ia boleh meningkatkan keseimbangan dan mengurangkan kekerapan berlakunya Vertigo. 

Elakkan Makanan Tinggi Garam: Pengambilan makanan yang tinggi garam boleh meningkatkan tekanan darah dan mungkin memburukkan Vertigo. Jadi cuba untuk kurangkan garam dalam diet anda.

Makanan Yang Sihat: Amalkan diet seimbang seperti cukup pengambilan karbo, protein, serat dan lemak sihat. Supaya badan dapat cukup vitamin dan mineral untuk pastikan badan kekal sihat. 

Elakkan Menaiki Kenderaan dan Guna Alat Berat: Jika anda sedang mengalami Vertigo, elakkan dari memandu kenderaan dan juga menggunakan alatan yang berat yang boleh membahayakan diri anda atau orang lain.

Jaga Keselamatan: Sentiasa berhati-hati untuk mengelakkan kecederaan dalam apa jua yang anda lakukan dan dimana sahaja anda berada, ketika waktu Vertigo terjadi.

Vitamin dan Makanan Tambahan untuk masalah Vertigo

Vitamin dan makanan tambahan tertentu boleh membantu untuk mengurangkan gejala Vertigo, terutama jika Vertigo disebabkan oleh masalah kekurangan Vitamin atau masalah pemakanan. Antaranya: 

Vitamin D: Jika anda kurang Vitamin D, ia boleh mempengaruhi keseimbangan dan kesihatan telinga. Selain itu, Vitamin D juga bantu untuk kurangkan kekerapan Vertigo terjadi. Jadi pastikan anda ambil Vitamin D melalui diet atau makanan tambahan (suplemen).

Vitamin B6: Sangat penting untuk pertumbuhan otak yang normal, ia juga memastikan sistem saraf dan sistem imun badan sentiasa sihat. Vitamin B6 juga dikenali sebagai “Pyridoxine Hydrochloride”.

Magnesium: Ia sangat membantu untuk “relax” kan muscle dan jaga kesihatan sistem saraf supaya tak stress. Selain itu Magnesium juga membantu untuk kawal aliran darah. 

Polyphenol: Ia adalah sejenis antioksidan yang terdapat dalam sayuran & buahan. Antioksidan ini mampu untuk protect sel-sel tubuh daripada kerosakan & juga repair sel-sel tubuh yang telah rosak. Selain itu juga boleh tingkatkan imun sistem badan. 

Omega 3 Fish Oil: Ia Adalah anti-radang yang sangat bagus dan mampu untuk mengurangkan keradangan. Salah satu punca Vertigo juga disebabkan keradangan (Inflammation). Ia juga membantu untuk tingkatkan keseimbangan & mengurangkan pening/pusing.

Untuk memudahkan anda mendapatkan semua Vitamin diatas, anda boleh sahaja ambil Set Vertigo daripada Shaklee ini.
Set Vertigo Shaklee

Dalam set ini dah complete ada semua Vitamin D, B6, Magnesium, Polyphenol & Omega 3 Fish Oil. Vitamin daripada Shaklee dijamin selamat dan berkesan!

Anda boleh segera hubungi saya, Jeely untuk dapatkan Set Vertigo Shaklee ini. Guide exclusive untuk anda supaya dapat kesan yang terbaik.

Hubungi Jeely:

Whatsapp: 013-7115530

#ingatjeelyingatshaklee

Comments

Popular posts from this blog

Petua Kencing Manis dari Sumber yang Selamat

Resepi Peria Katak Goreng Rangup

Cara Detox Badan, Hati, Usus Dengan DTX Complex Shaklee