Punca Jeragat dan Petua Hilangkan Jeragat dengan Berkesan

Jeragat adalah masalah kulit yang berlaku kepada kebanyakan orang, terutamanya kepada mereka yang berumur 30 tahun ke atas. Jeragat ialah tompok-tompok kecil yang boleh muncul di bahagian muka. Warnanya agak gelap berbanding warna asal kulit muka.

Jeragat pada wajah

Jeragat ni tak merbahayakan, cuma ia membuat mereka yang ada masalah jeragat ni jadi low self konfiden terhadap penampilan mereka. Tapi bila dibiarkan jeragat boleh menjadi semakin banyak pada kulit.

Punca Jeragat

Punca #1. Terdedah kepada Sinaran Matahari

Jeragat terjadi disebabkan oleh pendedahan kulit kepada sinaran matahari secara berlebihan. Sinaran matahari ni boleh tembus sehingga ke DNA sel kulit kita dan merosakkan sel-sel kulit.

Sinaran Matahari akan mengeluarkan sinaran UV (Ultraviolet) yang terdiri daripada UVA & UVB. Sinaran UV ini sangat merbahaya!

Bila kulit kita terdedah kepada sinaran matahari, ia akan menghasilkan melanin untuk protect kulit kita. Melanin ni pigment yang berwarna gelap pada kulit. 

Semakin banyak kita terdedah kepada sinaran matahari, semakin banyak melanin yang terhasil. Melanin ni lah jeragat (pigment berwarna hitam).

Punca #2. Genetik

Faktor genetik atau keturunan juga adalah penyebab kepada jeragat. Jangan terkejut kalau kita nampak kanak-kanak pun dah ada jeragat, macam anak-anak “mat saleh”. Ini puncanya dari genetik.

Punca #3. Perubahan Hormon

Selalunya perubahan hormon yang ketara adalah bagi wanita mengandung, kerana waktu mengandung hormon jadi haywire. Ada juga punca perubahan hormon dari makan pil perancang

Perubahan hormon ni boleh “trigger” melanin terhasil secara berlebihan, dan menyebabkan jeragat terhasil. 

Punca #4. Penggunaan Produk Kecantikan berbahaya 

Penggunaan kosmetik yang mengandungi bahan berbahaya seperti “produk timbang kilo” boleh menyebabkan lapisan perlindungan kulit terhakis.

Sinaran UV terus meresap ke bahagian eperdemis kulit lalu melanin pun terbentuk dengan lebih banyak dan jeragat pun terhasil.

Petua untuk Hilangkan Jeragat 

Petua #1. Sunblock/Sunscreen

Penggunaan Sunblock/Sunscreen sangat penting. Ia mampu protect kulit kita dari Sinaran UV. Bila kulit kurang terdedah kepada sinaran UV, melanin pun kurang terhasil dan jeragat pun kurang terjadi.

Paling bagus guna Sunblock/Suncreen yang mengandungi SPF30 keatas. Jeely boleh rekemen korang guna YOUTH Age Defense Moisturizer SPF50 dan YOUTH Activating BB Cream SPF30.

Sunblock paling best!

Ingredients dalam dua produk ni sangat selamat! Dari sumber Botani dan mengandungi Vitamin yang boleh protect kulit dari UVA/UVB, melembabkan dan repair skin jadi lebih sihat dan cantik. Ada Clinical Test, Patented dan tiada bahan kimia berbahaya.

Petua #2. Vitamin untuk jeragat

Vitamin C: Ia penting untuk protect kulit dari Sinaran UV dan sunburn. Vitamin C juga mampu meningkatkan penghasilan kolagen dalam tubuh badan, bantu mencerahkan tona kulit dan mengurangkan penampilan jeragat. Vitamin C sangat tinggi dengan antioksidan.

Vitamin E: Ia juga ibarat adik beradik dengan Vitamin C, sama-sama penting. Vitamin E membantu melembabkan kulit dari dalam, mengurangkan bintik hitam dan jeragat, menjadikan tona kulit lebih sekata, meningkatkan “skin hydration”. Ia juga tinggi dengan antioksidan!

Vitamin A: Ia membantu untuk melambatkan penuaan dan jadikan kulit awet muda, menganjalkan kulit, kecilkan liang pori dan regenerate sel kulit yang sihat. Dalam dunia kecantikan, Vitamin A yang selalu digunakan dalam skincare ialah Retinol (retinoid). Selain itu Carotenoids juga adalah Vitamin A. 

Vitamin B3 & Vitamin B5:

Vitamin B3 dikenali sebagai niacin/niacinamide. Ia membantu dalam menguatkan “skin barrier”, mengelakkan “water loss” dan mengekalkan kelembapan kulit. Ia juga mampu smooth kan skin texture dan kurangkan kedutan. 

Vitamin B5 (Asid Pantotenik) pula ia menjaga kelembapan kulit dan jadikan kulit lembut. Ia juga mampu mengurangkan pembentukan Melanin dan meminimumkan penampakan bintik-bintik gelap pada wajah.

Flavonoid: Ini adalah salah satu Vitamin yang tinggi dengan Antioksidan. Ia mampu repair & protect sel-sel kulit sehingga ke DNA. Membantu untuk mencerahkan kulit, menganjalkan kulit, kurangkan pembentukan jeragat, awet muda dan menghalang radikal bebas.

Vitamin Untuk Hilangkan Jeragat

Petua untuk hilangkan jeragat bukan sekadar dari penjagaan luar (skincare), tapi penjagaan dari dalaman juga sangat penting (Vitamin dan suplemen).

Sebabnya bila badan kita cukup vitamin, badan boleh menjalankan “kerja-kerja” mencantikkan kulit dengan optimum!

Nak cantik?

Jom dapatkan segera dari Jeely Vitamin & Skincare untuk atasi masalah jeragat.

Jeely akan guide cara makan dan tips penggunaan Skincare YOUTH Shaklee dengan betul dan berkesan.

Hubungi segera:

Beli Shaklee: 013-7115530

Join ahli Shaklee: join ahli

FB: Jeelyana Andik Makah

IG: shakleeby.jeely

YT: Jeelyana Andik Makah

#ingatjeelyingatshaklee





Comments

Popular posts from this blog

Petua Kencing Manis dari Sumber yang Selamat

Resepi Peria Katak Goreng Rangup

Cara Detox Badan, Hati, Usus Dengan DTX Complex Shaklee